Omvandla den platta e-boken till en uppslukande upplevelseDet första decenniet av 2000-talet utgjorde barndomen avTransforming the flat eBook into an immersive experience den platta e-boken. Den var i sitt utförande den tryckta boken i ett digitalt format med några ytterligare funktioner beroende på vilken e-läsare du använde. E-boken var fortfarande långt ifrån att dra nytta av digital teknik även på den tidens nivå. Författarna till The Horizon Report 2011 Edition skrev i slutet av detta decennium att:

“Den mest intressanta aspekten av elektroniska böcker är dock inte de enheter de nås med. Det är inte ens själva texterna. Det som gör elektroniska böcker till en potentiellt omvälvande teknik är de nya typer av läsupplevelser som de kan möjliggöra. Bokutgivare börjar utforska rikt visuella gränssnitt som innehåller multimedia och samarbetselement.”

Men det enda som verkligen hände under det följande årtiondet var att ljudboken introducerades i ett komplett digitalt format. Antingen för nedladdning eller som en prenumerationsbaserad streamingtjänst. Det var en intressant utveckling, men långt ifrån författarnas vision till Horizon Report 2011 med rikt visuella upplevelser som använder sig av tekniken fullt ut.

Göra e-boken till en uppslukande upplevelse

Eftersom det är just där den digitala boken kan bli till en omvälvande uppslukande upplevelse. Inte minst sedan tekniken har fortsatt att utvecklas snabbt kan detta nu omfatta många olika interaktiva funktioner, gamification samt virtual- och augmented reality. Den senare får den digitala boken att gå samman med den verkliga världen i en gränslös och obegränsad upplevelse utifrån vilket ämne eller berättelse du vill utforska som iReader.

Författat av
LarsGöran Boström©


Storyteller PublishingLabStoryteller PublishingLab är ett makerspace eller utvecklingsplattform för interaktiva böcker där den huvudsaklig målgrupperna är förlag och utbildningsorganisationer. Funktionerna på plattformen präglas av flexibilitet, mångsidighet och avancerad teknik som inte kräver några programmeringskunskaper och mycket enkelt att använda. Användaren kan på så sätt helt fokusera på att förstärka sina stories och annat innehåll med olika former av interaktivitet.