Hur mänskliga färdigheter länkar till AI i arbetslivet Del 3Även om något tekniskt genomförbart betyder det inte att kommer att genomföras i praktiken. Då innovation inte spelar någon roll för andra än pionjäranvändare, om den nya lösningen inte utgår från och anpassar sig till mänskliga förutsättningar. Feng Li, professor i informationshantering vid Cass Business School skriver följande om AI i arbetslivet:

”Robotar, AI och andra tekniker är mycket bra på vissa uppgifter, men det betyder inte att de kan ersätta människor. Min gissning är att vissa jobb kommer att ersättas, men för många andra kommer AI och robotar att hjälpa människor att göra sitt jobb bättre – och hjälpa oss att leva våra liv mer bekvämt. Vi gör det som människor gör bäst och robotar hjälper oss med ett växande utbud av uppgifter. Under tiden kommer också massor av nya jobb att skapas.”

Steve Wozniak om robotteknik

En av grundarna av Apple, Steve Wozniak, sade vid en teknisk konferens i Kalifornien, att om han var ung idag, skulle robotteknik vara det område han skulle arbeta inom. Han skulle ha velat designa en robot som kunde gå in i ett hus som är okänt för den, hitta sin väg till köket av sig själv och göra kaffe. Wozniak sade också att motivation är den viktigaste nyckeln till att lära sig:

“Om du vill lära dig något, kommer du att göra det.”

AI i arbetslivet

I den här andan skriver teknikjournalisten Adrian Bridgewater att programmerarens yrkesroll nu genomgår en uppgradering till att bli utvecklare. Detta som ett exempel på hur arbetet förändras och anpassas till den digitala tidsåldern. Professor Feng Li avslutar:

”Det största problemet med debatter om teknik och framtidens arbete är att människor ofta blandar ihop olika perspektiv, frågor på olika nivåer; och fenomenet, deras konsekvenser, och de affärsmässiga och politiska åtgärderna för att ta itu med dem.”

Utvecklingen är inriktad på att robotar och annan innovativ teknik tar över uppgifter som människor i allmänhet finner tråkiga och monotona. Samtidigt som andra uppgifter kommer att ersätta dessa. Slutligen som Steve Wozniak säger handlar det om motivation. Om du vill lära dig något kommer du att lära dig det. Om du vill göra en uppgift kommer du att göra ett bra jobb eftersom du vill lära dig att lyckas. På så sätt sammanför den digitala tidsåldern lärande och arbete för att bli mycket mer sammankopplad än tidigare.

Författat av
LarsGöran Boström©

Om AI i skolan från Utbildningsradion


SOE PublishingLabStoryteller PublishingLab med Gamifiering och AR
Läs mer om våra  Storyteller On Demand-tjänster  och  Storyteller PublishingLab  och  interaQtive-böcker