AR skapar en ny lärmiljö

Ett forskningsprojekt vid   Helsingfors Universitet fokuserar på användningen av Augmented Reality (AR) teknik för lärande. Det är riktat mot de motiverande och kognitiva aspekterna och visar lovande resultat. Resultatet är baserat på 12-åriga finländska elever, sammanlagt 146 deltagare, som besökte en utställning på ett vetenskapscentrum. Professor Hannu Salmi från Helsingfors …

Interaktion för mänskligt lärande: Offline- och online

Lärande design är teknikneutral, vilket innebär att även om termen föddes i vår teknikkunniga digitala tidsålder, så fungerar den lika bra för traditionell utbildning offline. Den kan istället definieras som interaktion för mänskligt lärande. Eftersom det du vill åstadkomma med din lärande design är den bästa möjliga blandningen av mänsklig …

Designkoder för kreativitet av Leonardo Da Vinci

Leonardo Da Vinci är allra mest känd för sin gärning som konstnär och det så kallade centralperspektivet i denna visuella konstart. Därtill är hans vetenskapliga experimenterande med för framtiden spännande upptäckter och beskrivningar likaledes vida känt. Vid sidan av detta var han en framstående musiker, vilket var ett område där …

Gör design till en motor för framgång

I en tidsålder där originalitet är hårdvaluta och där allt som börjar med “mass” ses som en vindpust från det förflutna. Där är det ofta designers som står mellan marknadssuccé och misslyckande. Det är en miljö där intuition och preferenser bör matas med en intresseväckande upplevelse. Inte som tidigare när …

Digital design för att hantera komplexitet för förståelse och handling

Hur skapar sinnena förståelse och mening? Detta är en fråga som har producerat mängder av forskning och teorier inom lingvistik och filosofi. Enligt ny forskning från Max Planck Institute for Psycholinguistics, komponerar vi betydelsen av separata ord till en ny helhet. Medredaktör för forskningsrapporten Andrea Martin, gruppledare vid Max Planck-institutet …

Lärande Design för Millenniegenerationen – Praktik och Innehåll

Dags att sluta använda detaljerade läroplaner och statistik från lärande bör användas mer till att individualisera lärande design för  studerande och mindre för att jämföra studeranden för betygsättning. Utveckla lärmiljöer I denna utveckling är digitaliseringen en avgörande drivkraft och arbetsmaterialet för utformningen av lärmiljön och innehåll får man genom att …

Multitasking färdigheter ett krav på dagens arbetsmarknad

Information överflödar oss, att välja data av betydelse och avvisa allt annat är en nödvändighet för att hantera förutsättningarna för det digitala samhället. Detta kräver också nya multitasking-färdigheter och kunskaper för att förbättra kvalitén i arbetslivet såväl som i vardagen. Den forskning som presenteras nedan ger några av grunderna för …

Empatisk Design tar ditt arbete till nästa nivå

Empatisk design fokuserar på mottagarens undermedvetna önskemål genom att hitta de implicita skälen till att människor använder din produkt eller tjänst. För att använda denna metod i praktiken måste du kartlägga känslor och motiv från potentiella målgrupper. Där du använder formativ forskning istället för summativ forskning som vanligtvis är vanligare …

Gamifiering som motor för talanghantering och lärande

“Every single social and global issue of our day is a business opportunity in disguise.” Peter Drucker. Att finna dessa möjligheter är avgörande för utvecklingen av företaget och kräver omvärldsbevakning och omvärldsanalys, kunskapshantering, operationell briljans, talanghantering och lärande. Likväl berör organisationens behov av briljans inte bara nya möjligheter, utan alla …