Kategori: <span>Lärande Design</span>

Kategori: Lärande Design

Europol lanserar en gamifierad lärmiljö om kryptovalutabrott

Vid den sjätte Kryptovalutakonferensen 12-14 juni 2019 informerade Europol om den pågående utvecklingen av en gamifierad lärmiljö om kryptovalutabrott. Spelet är planerat att lanseras i oktober 2019 vid den sjunde Europol-INTERPOL Cybercrime Conference. Det är den första gamifierade lärmiljön för brottsbekämpning och utredningar som berör kryptovalutor. Målgruppen är operativ personal …

Millenniegenerationens insikter om 5G och lärandets omvandling

Millenniegenerationen är människor födda mellan 1980-talet till början av 2000-talet. De är mer krävande än andra generationer när det gäller mobil- och internetteknik, visar Ericsson Mobility Report 2017. Då denna generation inte känner till en värld utan IKT tar de nu ledningen mot en 5G-framtid. Både när det gäller digitala …

Att utvärdera Lärande i ett Ekonomiskt Perspektiv

En reviderad version av ELEV-metoden Vilken är målsättningen med att utvärdera lärande? ELEV:s (Enterprise Learning Evaluation of Value) svar är dels att förbättra värdet av lärande som direkt stödjer organisationens verksamhet, dels att öka effektiviteten i lärandet och dels, vilket själva namnet beskriver och som är det tredje fenomenet modellen …

Skillnader mellan läsning på papper och dataskärm – vilka är skillnaderna?

Det finns betydande skillnader mellan hur människor i allmänhet läser en text på en dataskärm i jämförelse med en tryckt sida. Studier visar att när man läser en tryckt sida så läser man oftast ord för ord och rad för rad. När det gäller webbsidor visar en studie att 79% …