Kategori: <span>Kreativa industrin</span>

Kategori: Kreativa industrin

Yttre Motivation Del 4: Balansera formellt och informellt lärande

Den framgångsrika e-kurshandläraren är en god marknadsförare av kursens olika delar liksom tekniska hjälpmedel, skapar en ”kultur” som uppmuntrar till aktivitet, ger möjlighet till många alternativa former av support och påvisar målsättningen med kursen istället för att framhäva eventuella certifikat vid slutförd kurs. En viktig uppgift för handledare är således …

StudieMotivation och eLearning: En sammanfattning

Följande  artikelserie handlar om vad som kännetecknar en motiverande studiemiljö som är baserad på eLearning. Men även hur den studerandes egna drivkrafter spelar in vid lärande i en sådan miljö. Här följer några av resultaten som kommer att analyseras i de följande artiklarna. Inre motivation Research visar att stark inre studiemotivation …

Framtiden för MOOC – Massive open online courses

MOOCs historia är mycket kort. Inte ens ett decennium har passerat sedan den första kursen lanserades inom denna genre av Manitoba Universitet. Vi är fortfarande inne i pionjärepoken när allt är möjligt. För en MOOC-kurs bör vara så mycket mer än en traditionell kurs som levereras online. Grundperspektivet bör vara …

Metoder för utvärdering av utbildning Del 1

Kirkpatrick modellen och Learning Effectiveness Measurement (LEM) är två av de mest väletablerade metoderna för att utvärdera resultatet av utbildningssatsningar. Metoderna har både styrkor och svagheter, likväl kommer jag i denna artikels andra del beskriva en relativt ny metod, ELEV (Enterprise Learning Evaluation of Value), som till stor del löser …

Grundläggande om konsten att skapa interaktiva kurser del 3

En avgörande komponent att ta i beaktande är användarvänlighet och fokusering på pedagogik. Motorerna och de tre varianterna av innehållsstrukturering som beskrevs i del 1-2 av denna artikelserie bör således för kollaborativ metod kompletteras. Processen att gå igenom ett interaktivt kursmaterial med kollaborativ pedagogik kan delas in i följande fem …

Grundläggande om konsten att skapa interaktiva kurser del 2

Ett interaktiverande kursmaterial bör i grunden vara intuitivt förståeligt. En studerande som besöker kursmodulen för första gången ska således inte behöva läsa någon användarmanual för att kunna orientera sig bland verktyg och innehåll. Detta är ett mål som likväl inte alltid är så enkelt att uppnå. De följande tre metoderna …

Grundläggande om konsten att skapa interaktiva kurser del 1

Begreppet ”learning by doing” används ofta för att sammanfatta filosofen John Deweys (1859-1952) pedagogiska idéer. Dewey använde dock aldrig själv begreppet i sina pedagogiska skrifter, men det stämmer väl överens med hans grundsyn för lärande. Han menade att människor inte bara förvärvar nya kunskaper genom att passivt ta emot information, …

Hjärnans och datateknologins sekel Del 10: Kompetens

Den digitala revolutionen ger näring till den kreativa revolutionen. Den som i sin tur utgör grunden för ett paradigmskifte, där det inte längre är den bäst anpassade som når längst utan den mest kreativa. I denna anda går inte längre en ”karriär” uppåt längs någon ranglig karriärsstege utan framåt som …