Interaktion för mänskligt lärande: Offline- och onlineLärande design är teknikneutral, vilket innebärHuman learning interaction: Offline- and online att även om termen föddes i vår teknikkunniga digitala tidsålder, så fungerar den lika bra för traditionell utbildning offline. Den kan istället definieras som interaktion för mänskligt lärande. Eftersom det du vill åstadkomma med din lärande design är den bästa möjliga blandningen av mänsklig inlärningsinteraktion som fungerar för alla studerande. Patricia Santos skriver i Clomedia.com::

“Om du inte ser höga nivåer av elevengagemang, kompetensöverföring eller inverkan på verksamheten kan det första steget mot en lösning vara att förbättra interaktiviteten i dina utbildnings- och inlärningsupplevelser.”

Interaktivitet i lärandet

Engagerande berättande, fallstudier och vittnesmål är några av de innehåll som fungerar för att åstadkomma detta. Och hon identifierar följande fyra punkter för att utforma effektiva interaktiva inlärningsupplevelser:

  1. Undvik att översvämma studerande med information, leverera den steg för steg.
  2. Teknik kan verkligen förbättra lärandet men bara om den används på rätt sätt och med rätt proportion.
  3. Gör inlärningsupplevelsen relevant i tid och rum.
  4. Gör lärandet socialt och roligt.

Interaktion för mänskligt lärande

Ett bra exempel på detta är en gamification app som introducerar barn till ett liv i ett övervakningstillstånd. Det är som att gå in i Orwells “1984” i form av ett spel. Appen används i brittiska skolor och är ett online-spel. Där eleverna går igenom ett orwellskt landskap och får poäng. Läraren får data från elevernas beteende och förmågor. Laura R. Pinkerton, forskare i utbildning vid University of Oxford kommenterar kommenterar på följande sätt:

“Men medan gamification av klassrummet genom pedagogisk programvara är klart mindre fysiskt våldsamma, bör vi inte lura oss själva att tro att gamification är en allmänt rolig och engagerande upplevelse för alla barn.”

Lärande Design

Det handlar helt och hållet om hur inlärningsupplevelsen är utformad. Detta innebär undervisning, blandningen av interaktivitet, nivån på individualisering, kraften i innehållet, berättande, nivån på engagerade studerandes nyfikenhet och att ha kul. Att lära sig designfärdigheter, både on- och offline, är redan idag viktigt. Människor med sådan kompetens kommer att uppleva en enorm tillväxt av möjligheter under de kommande åren.

Skrivet av
LarsGoran Bostrom©

Författare till boken Learning Design in Practice for Everyone och utvecklare av  Storyteller PublishingLab