Innehållsmarknadsföring i en utökad virtuell verklighetFröna till en framtid med utökad virtuell verklighet för alla Content Marketing in an Extended Virtual Realitytyper av innehåll växer redan. För där det finns innehåll finns det också en växande grogrund för olika typer innovationer inom marknadsföring. Dessutom är detta nya område ett guldfält för stora berättare allteftersom tekniken förbättras.

VR-innehållsmarknadsföring

En forskningsrapport från Ericsson ConsumerLab visar att shopping är ett område där utökad virtuell verklighet kommer att ha en betydande och djupgående inverkan. Rapporten säger:

“Hälften av de tillfrågade smartphone-användarna vill ha en 3D-selfie som kan användas som en avatar för att prova på kläder på nätet, och 64 procent vill ha möjligheten att se ett objekts faktiska storlek och form när du handlar online. Shopping för vissa objekt kan till och med bli något som tillhör det förflutna, eftersom hälften av smartphone-användare vill ha en 3D-skrivare för att skriva ut hushållsföremål som skedar, leksaker och reservdelar till apparater. 44 procent vill därtill skriva ut sin egen mat eller näringstillskott. Tekniska apparater kommer också att behöva utvecklas i takt med växande krav. Till exempel över 50 procent av konsumenterna tror holografiska skärmar kommer att vara mainstream inom 5 år.”

Förutom de visuella fördelar och interaktivitet, innebär detta en helt ny plattform för innehållsmarknadsföring. Likväl kan det vara en mindre gynnsam miljö för “traditionell” digital reklam. Eftersom uppmärksamheten hos konsumenten kommer att vara på avataren och det innehåll den ger.

Öka personanpassningen och mer detaljerad omvärldsanalys

Kundresan som går in i en så pass utökad virtuell verklighet för shopping går samtidigt in i en berättelse baserad på personliga preferenser. Detta är en VR-resa som är öppen för “manipulationer” längs vägen. Inte i form av störningar, men i form av engagerande innehåll som förbättrar kvaliteten på resan och hjälper kunden att uppfylla personliga preferenser. Det är där varumärken berättar sin historia för att hitta mikro-ögonblick när kunden faktiskt köper. Medan det samtidigt som innehållet producerar business intelligence som kan användas för att gradvis förbättra den virtuella shoppingupplevelse ytterligare.

Författad av
LarsGöran Boström©

__________________________

Storyteller för företag – Marknadsföring och varumärkeshantering

Storyteller för företagstjänster ger praktisk engagerande information och lärande med integrerad interaktivitet som empower alla intressenter i ditt företag. Detta inkluderar mängder av funktioner för inlärning, marknadsföring och varumärkeshantering. Formatet för distributionen är interaktiva böcker och appar, kurerade länkar och bloggposter. Klicka för mer information