Gränserna för artificiell intelligens och utanför begränsningarna

Gränserna för artificiell intelligens och utanför begränsningarna

Förståelse för mänskligt språk är en av nycklarna till att utöka gränserna för artificiell intelligens bortom dagens utvecklingsnivå. Detta är slutsatsen i boken In Linguistics for the Age of AI av Marjorie McShane och Sergei Nirenburg, båda vid Institutionen för kognitionsvetenskap vid Rensselaer Polytechnic Institute. Men är det möjligt? Hur byggs en sådan AI? Hur är det med etiken?

Gränserna för artificiell intelligens och utanför begränsningarna

Förstå språk – gränserna för artificiell intelligens

I boken beskriver författarna en metod för hur man kan få AI att förstå språk och använda den förmågan för att förvärva mer kunskap. Det är i grunden inriktat på hur människor fungerar, hur de införlivar språkförståelse i en övergripande kognitiv arkitektur som inkluderar uppfattningsförmåga, resonemang och handling.

En annan sorts AI

Denna tankelinje motsvarar också forskningen av startupen Nara Logics, som grundades av en MIT-alumni. Deras AI-motor använder de senaste upptäckterna inom neurovetenskap för att replikera hjärnans struktur och funktion. Resultatet är en AI-plattform som är byggd annorlunda än neurala nätverksbaserade system. Då Nara Logics AI fokuserar på att lägga till nya datamängder i stället för maskininlärning som är de neurala nätverkens signum. Där den kanske viktigaste funktionen är att plattformen kan presentera orsakerna bakom varje rekommendation den gör. Något som är en av de viktigaste drivkrafterna för användande inom sektorer som hälso- och sjukvård.

Etik

Men förståelse är en sak, etik en annan. Som Microsoft-boten som lärde sig av de interaktioner den hade på Twitter och snabbt blev nazist. Även med den metod som nämns ovan där AI:n anger orsakerna bakom en rekommendation är resultatet lite av ett vågspel. Eftersom du i teorin kan nå oetiska och omänskliga slutsatser baserade på relevanta fakta. Men även om de flesta människor kommer att ignorera sådana slutsatser på grund av sin känslomässiga intelligens, kommer en AI inte det, om den inte har försetts med sådana förmågor. För att använda orden i Techstory av Anna-Mari Rusanen, lektor i kognitionsvetenskap vid Helsingfors universitet:

“Utvecklare måste tänka på vem deras produkt eller tjänst är relevant för, hur dessa människors rättigheter skyddas och vilka konsekvenser de kan möta.”

Skriven av
LarsGöran Boström©


eLearningworld tjänster

SOE PublishingLab för interaktiva böcker

Vi erbjuder den huvudsakliga flexibla lösningen för livslångt lärande: Interaktiva böcker

InteraQtive Book FREE!

EDUBook

InteraQtive Book PRO

Mer information kommer inom kort!

Click for more information about SOE PublishingLab