Digitaliseringen accelererarAlliansen “Vi håller oss smarta!” lanserades för någraDigitization speeds up in the shadow of Corona veckor sedan av den tyska regeringen. Den fokuserar på STEM utbildning hemma för skolbarn, men vem som helst kan använda innehållet, för att fortsätta att lära sig i Coronakrisen. Alliansen är ett samarbete mellan regering, vetenskap, civilsamhälle och företagsom gör att digitaliseringen accelererar.  Utbildningsminister Anja Karliczek förklarar:

Speciellt under de här veckorna av skolnedstängning är det viktigt att vi särskilt stärker utbildningsutbudet för hemmet. Vi vill ge eleverna, deras föräldrar och lärarna bästa möjliga stöd. Med ett nytt nätverkswebberbjudande vill vi väcka intresse bland skolbarn för att även ta itu med matematik, datavetenskap, naturvetenskap och teknik hemma. Förutom skolans innehåll vill vi visa att det inte behövs mycket för att experimentera, programmera, upptäcka nya saker och vara entusiastiska över STEM inom dina egna fyra väggar. Detta är verkligen inte en ersättning för skolutbildning. Men alla kan dra nytta av erbjudandet: barn, ungdomar, föräldrar, lärare. Så att alla som vill vara där kan säga även i utmanande tider: Vi håller oss smarta!

En central webbplats ger spännande uppgifter och förslag från cirka 50 Allianz partners. Befintliga och nya erbjudanden levereras. Du kan till exempel utföra kemiska experiment själv i ett virtuellt laboratorium. Eller så kan du lära dig att programmera en dator. Det finns också experiment på temat klimat och mycket mer.

Digitaliseringen accelererar med en innovationstävling

I samma anda har den tyska regeringen också lanserat: INVITE innovation tävling. Där 35 miljoner euro ställs till förfogande för konkreta innovationer för arbetsrelaterad vidareutbildning som kommer att utvecklas under de kommande åren. Dessa innovationer är avsedda att hjälpa alla människor att hitta den utbildning som passar dem digitalt så snabbt och enkelt som möjligt. Det finns tre mål för innovationstävlingen:

För det första, för att göra det lättare för utbildningsplattformar att integrera med varandra.

För det andra ska kvaliteten på utbildningsplattformarna också förbättras. Till exempel ska människor kunna se mer personliga rekommendationer – ett slags “du kanske också gillar” som vi känner från Amazon, Netflix och Co.

Det tredje målet fokuserar på digital vidareutbildning i sitt utförande, för att utnyttja möjligheterna med artificiell intelligens (AI) för själva inlärningsprocessen. Det innebär att vi vill göra lärandet mer flexibelt och mer behovsbaserat med AI-baserade undervisnings- och inlärningsmöjligheter.

Allt detta gör att en av Corona pandemins positiva konsekvenser är att digitaliseringen accelererar.

NYHETER FRÅN ELEARNINGWORLD MEDIA


Interactive Book title:
Learning Design in Practice how to use digital tools
Chapter 1 Rapid learning design
It’s FREE! Click to start learning
Chapter 2 Learning by doing design
It’s FREE! Click to start learning
Chapter 3 Gamification
It will be published soon!

Interactive Books with Gamification soon Augmented Reality


Publishing